Orsaken till att jag slutat snusa

Tänkte berätta lite om orsaken till varför jag slutade snusa. Har alltid vetat att jag borde sluta men har inte tänkt nått mer på det sen, förnst jag fick veta att 4-5 stycken i klassen (vi är 20 st) hade slutat snusa (inom 1 år). Då började jag tänka på det ganska mycket, och då bestämde jag mig att någongång år 2012 ska jag sluta snusa.

När visste jag inte, men kände att det var bättre att när det känns rätt, "nu, idag". Vilket jag gjorde. Passade även på att sluta då jag var sjuk (då jag är mindre sugen på snus + ont i tandköttet när man snusar då). Det enda negativa med det var att jag vart rastlös men sjuk, så var vääldigt rastlös men orkade inte göra någonting haha.


Men nu idag är alla besvär nästan borta (abstinenssymtom), och det har gått jättebra än så länge. Använder tobaksfritt snus ibland men har aldrig varit sugen på just snus, bara att ha något under läppen ibland. Känns nästan som att de går bättre än de borde, som att de nångång snart kommer komma ett fall haha. Men återstår att se, det viktigaste är att jag vet att jag kommer klara det ändå!!

En bra sak att använda sig utav för att fortsätta ha kvar motivationen (förutom stöd) är att skriva upp för och nackdelar med att snusa respektive att sluta snusa och sen ha det skrivet stort och synligt! För mig t.ex.: fördel snusa: gott, skön känsla när man just tagit en snus. nackdel: dålig andedräkt, kostar pengar, dålig tandstatus, dåligt för hälsan allmänt osv.

Jag har även tänkt på vilken förebild man är om man som jag, snart legitimerad sjuksköterska, skulle använda tobak när jag på jobbet arbetar för att människor ska sluta med tobak. Hur skulle det se ut om jag skulle ta en snus mitt i allt, eller luktar rök? Visst, man kan alltid smyga mer med snus, men är man då verkligen en ärlig och äkta förebild, om man ljuger/ försöker dölja det? När patienterna ska opereras (vet inte om det är alla op och på alla ställen?) så får dom inte röka inom ett visst antal månader, blir ju också lite fel. Dubbla budskap. Tex om jag ska försöka få en patient att sluta snusa (inte hela vägen dit, men början), hur mycket litar patienten på mig då? och hur mycket bryr den sig om vad jag säger om jag själv gör den saken som jag tycker att han/hon ska sluta med? Finns myyycke mer att säga (men börjar bli lite långt haha).



Visst får alla göra precis som man själv vill, men jag känner själv att tobak inte passar in i vårdyrket.
Och de finns inte heller nått yrke där jag tycker att man kan använda tobak mer än nån annanstans.

Och nu kanske det låter som att jag är jätte duktig och världens bäästa förebild enligt mig själv för att jag har slutat snusa, så är det verkligen inte! Jag berättar bara om min orsak till att jag slutade snusa!

Okej dehär vart ett vääldigt långt inlägg om snus haha, men skrev det även för min egen skull så att jag kan gå tillbaka och läsa ifall jag t.ex. börjar tappa motivationen!









Kommentarer
Postat av: Jossan

BRA SARA!! Jag håller tummarna för dig nu :)

2012-05-11 @ 15:34:48
Postat av: Josefin

Haha nej det är inte jag som är denna "jossan" ovan,(om det var den kommentaren du syfta på) men jag håller dock med henne! UNDERBART. har själv skarpa funderingar på att sluta och haft det länge. Men inte kommit mig för. Satte faktiskt ett datum som jag skulle trappa ner till dess. men lyckades inte inte trappa ner och kände mig inte redo att sluta. Antar att det inte finns några genvägar, och att det bästa är nog att tvärsluta när man har motivationen. Det är iallafall nästa plan för mig - när jag känner motivationen igen då ska jag fan i mig tvärsluta!!

2012-05-12 @ 02:17:04
URL: http://frissie.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv till första Jossan (haha): Tack, det behövs nog i framtiden!

2012-05-17 @ 20:16:28
URL: http://taheri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0