Tung dag med ett tungt ämne

Känner mig helt slut psykiskt i huvet, har nyss kommit hem från en dag me studiebesök på fonus (begravningsbyrå) och sjukhuskyrkan. Där allt i princip handlade om döden, sorgen och lidandet. Väldigt intressant och lärorikt men även ett väldigt tungt ämne!! Blev så rörd och nästan tårögd när sjukhusprästen berättade om en mamma och pappa som mist sitt barn innan den hann födas, och hur mamman tillslut insåg och tillät sig släppa ut all sorg när dom hade en liten minnesceremoni och hade namngett barnet. Jag beundrar verkligen alla människor som jobbar inom detta (även om dem på sjukhuskyrkan inte endast får va me om händelser som vid livets slut), och det var väldigt intressant att höra hur dom klarade av allt och vad deras arbete innebär! Självklart får jag som blivande sjuksköterska även vara med om detta, men inte inte händelser som t.ex. minnesceremoni (att jag har hand om en om ni förstår).


Men som prästen berättade, "Ur det brustna kan något nytt växa fram". Och det får dom oftast även vara med om!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0